Artikel

Afhjælpende vedligehold: Bedre processer og resultater

afhjælpende vedligehold

Afhjælpende vedligeholdelse er det uønskede fænomen, vi altid forsøger at undgå, men i visse tilfælde er det ikke muligt at undgå helt. Når fejl først opstår, er det vigtigt, at vi er opmærksomme og handler hurtigt for at forhindre, at problemerne vokser sig større.

I dette blogindlæg vil vi kigge på metoder, som vi direkte kan implementere for at forbedre afhjælpende vedligeholdelse, og hvordan vi kan høste flere fordele ved at håndtere det effektivt.

Hvad indebærer afhjælpende vedligeholdelse?

For at starte med, lad os definere, hvad afhjælpende vedligeholdelse egentlig er. Afhjælpende vedligeholdelse omfatter de foranstaltninger, der tages, efter at en funktionsfejl er opstået, med det formål at bringe enheden tilbage i en funktionel tilstand, så den nødvendige funktion kan udføres igen.

Afhjælpende vedligeholdelse kan opdeles i akut vedligeholdelse, der sigter mod at forhindre en umiddelbar havari, og udskudt vedligeholdelse, hvor en handling planlægges til en senere dato.

afhjælpende vedligeholdelse illustration

Afhjælpende vedligeholdelse handler ikke om at fortsætte med at bruge udstyret, indtil det stopper eller går i stykker – en meget dårlig driftsmetode, der kan reducere udstyrets levetid markant. At køre indtil havari er derfor også ugunstigt både tidsmæssigt og økonomisk.

Ret fejlene hurtigst muligt

Afhjælpende vedligeholdelse handler om at identificere og rette fejl, før de får lov til at vokse og blive større. Efterhånden som fejlene forværres, vil reparationstiden stige, hvilket kan resultere i længere nedetid, forsinkede kundeleverancer og økonomiske tab for virksomheden.

Afhjælpende vedligeholdelse figur

Afhjælpende vedligeholdelse behøver dog ikke nødvendigvis være en dårlig løsning. I nogle tilfælde kan det være at foretrække, især for udstyr, der ikke er kritisk for at andre dele af processen fortsætter uden problemer.

Derimod er afhjælpende vedligeholdelse ikke en god strategi, når det drejer sig om udstyr med højere kritikalitet, som er afgørende for at opretholde produktionen længere nede i proceskæden.

Det skal være let at kunne indrapportere fejl

Afhjælpende vedligeholdelse handler, som nævnt, om at opdage og rette fejl, mens de stadig er små. Derfor er det essentielt at have et effektivt vedligeholdelsessystem med et enkelt modul til rapportering af fejl og mangler.

Det skal være nemt for operatører eller andre, der opdager fejl, at indrapportere dem, og at kunne beskrive problemerne med tekst eller billeder.

Jo hurtigere fejlen bliver rapporteret, desto hurtigere kan vedligeholdsafdelingen planlægge udbedringen. Hvis fejlen er lille, kan der stadig være tid til at vente på at få den rette reservedel hjem – hvilket også betyder, at virksomheden kan undgå at have et stort lager af reservedele og derved spare kapital.

Når vedligeholdsafdelingen er ude af den negative spiral med presserende og tidskrævende reparationer, kan de i stedet fokusere på kontroller og inspektioner.

Vedligeholdsarbejdet kan også planlægges til at falde sammen med et kommende planlagt stop. Vedligeholdsappen er et godt værktøj til at udføre rundering og inspektion af anlægget på en effektiv og standardiseret måde, samtidig med at alle opfangede fejlindikeringer bliver gemt, så intet bliver glemt.

I min tid i en større industrivirksomhed kunne vi oprindeligt finde mange fejl, som vi derefter planlagde at udbedre ved næste planlagte stop. Efterhånden fandt vi sjældent fejl, da det blev bevist, at fejl har tendens til at vokse langsomt – og så længe man fanger dem, mens de stadig er små, har man tid til at rette dem.

Forbedret dokumentation accelererer problemløsningen

Nogle gange er det afgørende at få løst en fejl hurtigt. Derfor bør systemet også indeholde opdateret dokumentation om udstyret, som f.eks. vedligeholdelsesinstruktioner, reservedele og manualer. Det er ofte tilstrækkeligt at vedhæfte PDF-filer fra producenten, så man hurtigt kan få adgang til de nødvendige oplysninger i øjeblikket.

Det er især vigtigt, at vedligeholdsteknikerne kan tage dokumentationen med til stedet, hvor fejlen findes, og her kan en mobilapp være meget nyttig.

Tænk på tidsbesparelserne ved at stå foran maskinen og samtidig kunne zoome ind på komponenterne, uden at skulle gå til en computer og søge efter information.

Hvis en akut fejl eller ulykke opstår uden for normal arbejdstid, er det en god idé at have beredskabsplaner, så produktionspersonalet ved, hvad de skal gøre, eller hvem de kan kontakte.

Så hvornår giver afhjælpende vedligeholdelse mening?

Afhjælpende vedligeholdelse kan nogle gange være nødvendigt og endda gavnligt på visse typer udstyr. Det fungerer bedst, når vedligeholdelsesafdelingen opdager små fejl og afvigelser tidligt, hvilket giver dem mulighed for at rette op på problemerne, før de udvikler sig til større udfordringer.

Nøglen til effektiv afhjælpende vedligeholdelse er at få fejl rapporteret tidligt, og dette gøres lettest med et brugervenligt og velfungerende vedligeholdelsessystem. Vedligeholdsteknikere kan også udføre inspektioner og proaktivt analysere udstyret for at registrere fejl i systemet.

Det er dog ikke muligt at forudse og planlægge for alle situationer, og når en fejl opstår, er det vigtigt at have god dokumentation tilgængelig i systemet. Det kan også være en god idé at have beredskabsgrupper klar til at træde til, når der opstår akutte problemer uden for normal arbejdstid.

Med dette in mente kan en vis mængde afhjælpende vedligeholdelse på det rette udstyr skabe muligheder for effektiv drift med minimal produktionsforstyrrelse. Resultatet bliver korrekt vedligeholdelse på det rette tidspunkt og til den lavest mulige omkostning.


Vil du høre mere om vedligeholdelsessystemet Idus ?

Udfyld formularen nedenfor, så kontakter vi dig snarest.

Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Flere Insights